Metro Exodus – Test…

Metro Exodus – Test wydajności kart graficznych. Totalna masakra!
Metro Exodus budzi sporo (negatywnych) emocji za sprawą zawirowań związanych z platformami dystrybucji cyfrowej. W efekcie gracze bombardują grę w sieci negatywnymi ocenami. Jak jednak wygląda wydajność tytułu na poszczególnych kartach graficznych oraz sama optymalizacja? Czy widoki wartę są tych wymagań. Niestety – tutaj jest niewiele lepiej.

Powiedźmy to głośno – wymagania sprzętowe Metro Exodus są kosmiczne, absurdalne i nieludzkie, jednak produkcja momentami wygląda naprawdę prześlicznie. Globalne oświetlenie, efekty atmosferyczne plus zaawansowana okluzja otoczenia robią fantastyczne wrażenie. Poziom detali w zalesionych terenach (Tajga) również zasługuje na ogromne uznanie, wyznaczając nowy kierunek jakości oprawy wizualnej, ale wówczas Metro Exodus w najwyższych ustawieniach przy rozdzielczości 1920×1080 zarzyna nawet GeForce RTX 2080 Ti. Swoją drogą, Battlefield V wygląda niewiele gorzej działając kilkukrotnie szybciej na identycznym sprzęcie, a także oferuje kilka większych półotwartych poziomów oraz wianuszek bajerów od NVIDII. Kwestie implementacji Ray-Tracingu i techniki DLSS chwilowo pomijam, skupiając wyłącznie na czystej wydajności w ustawieniach dostępnych dla wszystkich. Warto jednak zaznaczyć, że produkcja 4A Games potrzebuje 50-60 klatek na sekundę, inaczej poczucie płynności jest wyraźnie zachwiane, dlatego wymaga nielichego sprzętu. Jak wspomnieliśmy – profil Extreme udźwignie wyłącznie GeForce RTX 2080 Ti, natomiast zejście do Ultra Plus (detale Ultra doprawione HairWorks i PhysX) stanowi wyzwanie dla RTX 2080 / GTX 1080 Ti. Wyłącznie HairWorks i PhysX pozwoli cieszyć się zabawą na RTX 2070 / RX Vega 64 / GTX 1080. Ustawienia High otwierają drzwi GTX 1070 / GTX 980 Ti. Słabszym układom graficznym klasy Radeon Vega 56 / GTX 1060 zostają tylko ustawienia Medium, zaś posiadacze RX 480 albo GTX 970 muszą zadowolić się profilem Low. Oczywiście, mówimy o rozdzielczości 1920×1080 🙂

Wydajności w 2560×1440 oraz 3840×2160 przez grzeczność przemilczymy, bo komfortowe granie przy Ultra / HW / PhysX wymaga minimum GeForce RTX 2080 Ti. Ustawienia Ultra Plus puszczone w DirectX 11 owocowały na Radeonie RX Vega 64 zaledwie 1 klatką na sekundę (!), dopiero przejście na DirectX 12 uzdrowia sytuację. Zresztą, porównanie DirectX 11 vs DirectX 12 wykazało, że korzystają z tego głównie architektury AMD, jednak drobne zyski w wykonaniu Pascala i zachowawcza postawa Turingów to pewne zaskoczenie. Ogólnie sprawa jest prosta – Metro Exodus wygląda ładnie, chwilami nawet bardzo ładnie, jednak zabójcze wymagania wpłyną na popularność produkcji, która będzie służyła za benchmark wśród testerów, nawet pomimo całkiem przyjemnej kampanii single player. Z drugiej strony, różnice między ustawieniami Low i Extreme okazują się mniejsze od spodziewanych, więc nie potrzeba przesuwać wszystkich suwaków w prawo, żeby zobaczyć naprawdę dobra oprawę. Na pocieszenie warto napisać, że tytuł niewiele wymaga od procesora, nie alokuje dużej ilość VRAM (do Extreme wystarcza nawet 4 GB) i szybko się wczytuje przynajmniej na nośnikach SSD. Kijem po nerach obrywają przede wszystkim układy graficzne.

Wszystkie wykresy dostępne są tutaj:
https://www.purepc.pl/karty_graficzne/metro_exodus_test_wydajnosci_kart_graficznych_totalna_masakra

Jakieś pytania Mirasy?

#purepc #pcmasterrace #komputery #technologia #gry #amd #nvidia